Plavecké dýchání – opravdu se musíme potápět?

Plavecké dýchání je jedno z nejčastějších témat u plavání rekreačních plavců. Opravdu musíte potápět hlavu, když chcete plavat? To ji nemůžete držet prostě nad hladinou? Vždyť vám to tak jde docela dobře!

Mám pro vás návrh – zkuste s hlavou nad vodou plavat patnáct – dvacet minut. Budete unavení, zadýcháni, bude vás bolet za krkem a v bedrech. Tak z těchto důvodů bychom mohli zkusit ten náš obličej namočit.

Pokud vám vadí potápět obličej, pořiďte si brýle. Vaše malé děti prosím motivujte od počátků plavání k tomu, že voda v obličeji nevadí.

A jak se naučíme potopit obličej a správně dýchat při plavání?

V první řadě myslíme na přirozenost. Dýcháme plynule, pomalu a klidně.

Pokud ještě neumíme ponořit obličej při plavání, nacvičíme to. Začneme u kraje bazénu, chytneme se okraje, natáhneme ruce a pomalu ponoříme obličej – podíváme se na svá chodidla. Pomalu zvedneme hlavu nad hladinu a znovu zopakujeme. Snažíme se obličej si neotírat. Zkoušíme tak dlouho, dokud nám potopení obličeje nebude dělat problém.

Jakmile bude vše v pořádku, přidáme výdech do vody. Nejdříve stačí pusou. Nadechneme se
a pomalu vydechneme vše, co máme v plicích. Nikam nespěcháme. Vydechujeme pomalu a klidně.

Umíme?

Přidáme výdech nosem. Okraje bazénu se držíme nataženýma rukama a hlavu předkláníme, abychom viděli na dno nebo na své nohy. Zavřeme pusu a vydechneme pomalu nosem.

Umíme? Přidáme opět výdech ústy. A trénujeme a trénujeme, dokud se pro nás tento pohyb – pohled na dno a výdech ústy i nosem – nestane naprosto přirozeným.
Nespěcháme, chceme, aby byl tento návyk pro nás přirozený a pohodový. Proto nemá smysl nikam spěchat nebo na sebe tlačit. Někdo bude trénovat výdechy dva dny, jiný půl roku. Plavání je jenom vaše záležitost; nikomu nemusíme dokazovat, jak dobře umíte plavat. Je to jen vaše dovednost a jen vám přinese ten pravý užitek.

Až pro vás bude dýchání u kraje příjemné, přidáme odraz do splývání.
Stoupneme si ke zdi bazénu, odrazíme se, potopíme hlavu a pomalu vydechujeme. Když nám dojde dech, postavíme se a znovu zkoušíme od začátku. Klidně stokrát. Opět trénujeme až do pocitu přirozenosti a pohody.

Pozor: Při splývání se díváme na dno, ne před sebe!

Jakmile budete v pohodě i při tomto nácviku, přidáme plavecké pohyby. Třeba prsové ruce. Více
o nácviku plaveckého stylu prsa se dočtete v tomto eBooku.

Kraulové dýchání

Pokud byste chtěli raději trénovat kraul, vrátíme se zpátky ke kraji bazénu a náš návyk poněkud upravíme.

Jsme u kraje bazénu, chytneme se jednou rukou okraje a těsně přitiskneme ucho k paži – „přišijeme“. Na paži se houpeme tak, abychom jednou hlavu potopili s pohledem na dno a podruhé ji vytočili až k pohledu na strop. Ucho je stále „přišité“. Strany podle nálady střídáme.

Jakmile houpání zvládneme na obě strany, přidáme výdech. Tentokrát rovnou pusou i nosem. Při zanořování obličeje a vynořování, vždy trochu odfoukneme, aby nám do nosu nenatekla voda.

A trénujeme a trénujeme, střídáme strany a pořád dokola. Dokud se nedostaví pocit, že je to zcela přirozený pohyb.

Dalším krokem bude odraz do splývání. Tentokrát ale s nějakou pomůckou. Tu si dáme do jedné natažené ruky, ucho „přišijeme“, a když nám po odrazu dojde dech, v klidu se na paži vytočíme
a nadechneme a zase pomalu zanoříme. Pomáháme si střídavým kopáním (kraulové nohy). Ucho máme pořád „přišité“.

Plavecké dýchání je základem pro jakýkoliv plavecký styl. Kdo jej nezvládne, nikdy nebude umět pohodově plavat. Většina z vás, odchovanců klasického školního plavání, dýchat do vody neumí. Proto také máte problém s kraulem či při plaveckém stylu prsa nezvládáte uplavat větší vzdálenost. Teď v létě máte ideální příležitost trénovat „tajně“ v zahradním bazénu.

Důležitá rada na závěr: Nikdy netrénujte déle než patnáct minut. Nemá to smysl. Plavání vám musí přinášet radost, a ne stres.
Co nezvládnete za 15 minut dnes, zvládnete zítra. Pokud nemáte možnost chodit trénovat každý den do bazénu, zapojte svou kreativitu, tato cvičení se dají zkoušet i doma ve vaně.
Vždy doporučuji svým klientům poměr 15 minut trénink, 15 minut pohoda nebo jiná činnost, opět
15 minut trénink. Ta druhá 15minutovka už nebývá tak úspěšná. A někdy to naše klienty stresuje.

Proto pokud budete trénovat sami, buďte na sebe hodní a nikam nespěchejte. Jedině tak vás hektolitry vypité bazénové vody neodradí.

Ať vám to plave!

 

 

Už 18 let žiju u vody, voda mě provází téměř na každém kroku. Specializuji se na výuku plavání od batolátek po seniory. Jsem autorkou eBooku Ve vodě jsem jako doma. Díky zkušenostem dokáži přistupovat ke svým zákazníkům s úctou a respektem. Zároveň však předávám radost a pohodu z plavání. U mě se prostě naučí plavat každý. Má práce je mou vášní, mí klienti jsou má rodina. Můj příběh si přečtěte tady >>.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.